Sos beszamelowy

Nie wiem dlaczego, ale wiele osób zamiast robić domowy sos kupuje w kartoniku. Ja uwielbiam beszamel w różnych wariantach : tradycyjny, delikatny i lekki. Jednak robiąc dziś lasagne użyłam tradycyjnej wersji. Podstawą jest odpowiednie doprawienie gałką muszkatołową, solą i białym pieprzem oraz dobre masło :).
Sos jest odpowiedni do gotowanych ziemniaków, warzyw gotowanych na parze oraz wszelakich zapiekanek.

Składniki:



  • 40 g masła
  • 30 g mąki
  • 1/2 l mleka
  • sól
  • świeżo mielony biały pieprz
  • starta gałka muszkatołowa

Opis wykonania:


Masło roztapiamy w garnku tak by go nie rumienić. Podsypujemy mąką i cały czas mieszając, podsmażamy na jasnożółty kolor. Następnie powoli wlewamy mleko cały czas mieszając by nie powstały grudki, aż otrzymamy kremowy sos. Garnek przykrywamy i gotujemy sos co chwilę mieszając na małym ogniu około 15 minut. Na końcu doprawiamy solą, gałką i białym pieprzem. Sos powinien być dobrze doprawiony tylko uważajmy przy dodawaniu gałki muszkatołowej ja dodałam około 1/3 łyżeczki ponieważ lubię jej wyrazisty posmak :).

W wariancie z ziemniakami przed przykryciem sosu dodajemy ugotowane i pokrojone w plasterki ziemniaki i wtedy gotujemy 15 minut. W wariancie z warzywami można użyć mrożonych lecz uprzednio rozmrożonych postępujemy tak samo.



Komentarze

instagram

Zdjęcia, które prezentuję na blogu są mojego autorstwa. Nie wyrażam zgody na ich kopiowanie oraz wykorzystywanie w internecie lub innych publikacjach bez mojej zgody. (Ustawa o prawie autorskimi prawach pokrewnych z dnia 04.02.1994r. Dz. U. Nr 24, poz 83)